fredag den 12. september 2008

Iagttagelse

Phillip vil gerne ringe til en god gammel kammerat, hvor kontakten har været brudt i næsten ét år. Phillip vil arangere et møde hos sin ven inclusiv overnatning. Philip har for nogle dage haft kontakt til sin ven over internettet, hvor emnet er levet påtalt og Philip har lovet at ringe til sin ven.
Philip vil idag ringe til sin ven. Han skriver tider og dato ned. Hvornår han vil tage afsted oh hvornår han gerne vil hjem igen. Han planlægger samtalen før han ringer.

Det ringer:
Philip taler hurtigt. Han afbryder sin ven tit for at sige alt det han vil sige. Philip sætter sig. Han famler med ting på skrivebordet. Herefter står han op og gå til døren af værelset. Han siger ikke længere det han har skrevet ned. De taler om noget andet. Philip fortæller hvordan det er gået ham i den sidste tid. Philip taler meget roligt. Han bevæger sig tilbage til stolen og sætter sig.Philip stiller sin ven kun få spørgsmål. Philip smiler. Det varer ikke længe før han siger, at han glæder til i overmorgen. Philip siger farvel og lægger på.

Dette er en kendt situation. Når jeg iagttager mennesker, der taler i mobiltelefonen på et offentligt sted bliver samtalen holdt kort. Hele min observation varede mindre end tre minutter. Jeg synes det har været svært, at skrive en iagttagelse om nogen, der taler i mobiltelefonen, da der ikke var meget at hente, altså jeg var udsat for at samtalerne var meget korte.
Det er sikkert ikke altid sådan , men jeg har ikke mødt andet i den tid jeg har iagttaget folk på.
Jeg synes, at folk forholder sig meget anderledes, når de taler i mobiltelefonen, men alligevel findes der træk der genkendes på dem alle sammen. Dem jeg har iagttaget forlod altid rummet for at tale i mobiltelefonen og holdt samtalerne korte. Der har altid været en venlig stemme – måske enda lidt for venlig. Alle som jeg har iagttaget har været nogen jeg kendte og jeg lod mærke til, at deres stemme forandrede sig når de talte i mobiltelefonen. Det var mærkelig at høre på. Stemmen var svingende, meget højt i tonen og mere venlig end ”normalt”.

Ingen kommentarer: