fredag den 12. september 2008

resume af artiklen "stimulante dialoger"

I artiklen stimulante dialoger bliver læseren gjordt opmærksom på, at der er forskelle på voksne og unge i brug af deres mobiltelefoner og hvordan disse ses i offentlige sammenhænge.
De voksne ser mobiltelefonen son forstyrende, den ødelægger samværen. De unge derimod hlder derved deres sociale kontakter. De skifter i sociale relationer og fysiske rum. De unge kan være flere steder på en gang. De kan være sammen med forældrene, men også være i fællesskab med deres venner.
Artiklen fortæller om en skole, der har et forbud mod mobiltelefoner, da eleverne ikke var ”nærværende nok i skolens sociale liv”. Der er ingen kammeratskab og tæt samvær forklarer skolen.
Der påstas at unge har svært ved at koncentrere sig på en ting ad gangen i lang tid. De unge flytter fokus hyppigt. Carsten Jensen, der er forsker på DK. Pædagogiske Universitet siger, at det er en overfladisk fortolkning af de unge. Carsten siger, at der blot er en generationsforskel på de unge og voksne.
De voksne foretrækker at gøre en ting ad gangen, som at høre på en person ad gangen, som det også fungerer i skolen. Moderne medier gøre det næmmere at bryde disse ”traditioner” og udbrede stimulante dialoger på tværs.
Det bliver en stor udfordring for uddannelsessystemet at bryde de gamle læringsmethder, hvor feks. en ad gangen taler.

Ingen kommentarer: